Er du gravid eller har en baby? Læs alt om graviditet og børn her på Netbaby.dk
Brugernavn: Password: Husk login|Ny bruger?
Forside|Indkøbsguide|Gode tilbud|Din side|Forum|Brevkasse|Blog|Konkurrencer|Gratis magasiner
Før graviditet|Gravid|Fødsel|Baby|Mor|Far|Navne|Flere:
Søg:
 NYT!  LÆS DET NYE "DIT BARN" GRATIS

Læs den nye udgave af DIT BARN - et GRATIS magasin til dig med alt om de skønne unger. Læs det gratis her

Mini

22-09-2016 kl. 09:00

Set af 884

hvad ER "ordentlig" litteratur?

hvor mange herinde læser Per Højholt, Inger Christensen, Klaus Høeck og andre åndskæmper i nyere dansk litteraturhistorie? Og af de nulevende: Pablo Llambias, Niels Frank, Ursula Andkjær, Claus Beck - anybody? Digtere, der virkelig arbejder med det danske sprogs grænser, musik og unikke muligheder.

Jeg forstår ikke folk, der læser "fiktion" eller overhovedet litteratur i oversættelse. De fleste af de bøger, folk anbefaler hinanden herinde, synes JEG er noget junk. Jeg forstår ikke hvad man kan lære af at høre om ens forfatters fantasier om det ene eller det andet. Og så tilmed tit oversat og dermed udsat for et grumset sprogligt filter.

Digtning repræsenterer derimod for mig en krystalklar, nedfældet undersøgelse af sprogets evne til at skabe sin egen virkelighed. For mig er der en stor forskel på at skabe og at repræsentere en virkelighed, som den meste fiktion gør.

Men det ville jeg jo normalt ikke sige - fordi det ville være nedladende. Præcis ligesom det ville være nedladende af mig at underkende mit barns bogvalg og presse det til at læse noget andet.

Dertil kommer, at jeg anerkender, at ALLE bøger kan et eller andet. Jeg har fx selv lært (fremragende) skriftligt engelsk ved at læse én tyk bog om dagen på engelsk en hel vinter igennem. Der er SÅ mange bøger, SÅ mange måder at læse dem på, og SÅ mange forskellige ting, man kan lære af dem -

så det er enormt patroniserende at påstå, at der findes en særlig "god litteratur" som ens børn bør læse. Det kræver som minimum at man definerer, hvad "god" betyder - hvad er det helt præcist, en bog skal kunne, ifølge jer?

Dette er et svar til et sidespring

af k (22-09-2016 kl. 00:06)

Svar til dette indlæg

Pt udgives mange bøger Nansen 22-09-16
kl. 11:56

Det handler ikke om ordentlig litteratur Bille 22-09-16
kl. 09:36

(hov) Mini 22-09-16
kl. 09:06

Tilbage til oversigten

GRAVIDA - gratis magasin til dig

Få GRAVIDA helt gratis - magasinet med alt om den positive graviditet og fødsel.

MIN BABY - gratis magasin til dig

Få MIN BABY helt gratis - magasinet med alt om det bedste vi har.

DIT BARN - gratis magasin til dig

Få DIT BARN helt gratis - magasinet med alt om de skønne unger.

© 1999-2025

Annoncering | Kontakt os | Om Netbaby | Generelle forbehold | Link til Netbaby | Index A-Å | Presse

Besøg også: Gravida.dk | Minbaby.dk | Ditbarn.dk | Facebook