Er du gravid eller har en baby? Læs alt om graviditet og børn her på Netbaby.dk
Brugernavn: Password: Husk login|Ny bruger?
Forside|Indkøbsguide|Gode tilbud|Din side|Forum|Brevkasse|Blog|Konkurrencer|Gratis magasiner
Før graviditet|Gravid|Fødsel|Baby|Mor|Far|Navne|Flere:
Søg:
 NYT!  LÆS DET NYE "MIN BABY" GRATIS

Læs den nye udgave af MIN BABY - et GRATIS magasin til dig med alt om det bedste vi har. Læs det gratis her

Skriv et svar

Læs venligst retningslinjerne før du skriver et indlæg.

Du er ikke logget ind, og dit indlæg bliver derfor vist som et indlæg fra en ikke-registreret bruger. Hvis du ønsker, at dit indlæg bliver vist som et indlæg fra en registreret bruger, skal du logge ind på "Din side", før du skriver et nyt indlæg.

Klik på "Dine oplysninger" under Din side og skriv det kaldenavn, der skal stå som afsender, når du skriver nye indlæg, så andre brugere kan identificere dig.

Fornavn:
Overskrift:

Tekst:
OBS! Reklamer/køb/salg er ikke tilladt!

Overhold venligst vores retningslinjer. Bevidst overtrædelse medfører blokering af din IP-adresse (som er 104.23.243.100)

Dit indlæg må max. fylde 1600 tegn. Du har 1600 tegn tilbage.

(klik kun 1 gang)

Du besvarer nedenstående indlæg

jeg giver dig ret i at

figurerne er endimensionelle - det er med til at gøre bøgerne nemme at læse. Men at sproget skulle være opstyltet - tjoh måske, men det gælder virkelig også de nyere serier, vi har forsøgt os med fra biblioteket med og uden hjælp fra bibliotekarer. Der var den her Harry-Potter efterligning med referencer til græsk mytologi, jeg måtte holde op med at læse højt, fordi sproget og den engelske oversættelse var så skrækkelige.

Der var også nogle dansk-skrevne serier i fantasy/gru og gru-genren, fx "Djævlekrigene". De har alle et virkelig skrækkeligt sprog og virkelig banale karakterer. At noget er nyere er ingen garant for at sproget eller figurerne er bedre tegnet, nærmest tværtimod i mange tilfælde, synes jeg!!

En god overraskelse som højtlæser var faktisk Stephen King - jeg læste The Shining som godnathistorie (!) for min ret hårdføre 10 årige. Jeg sprang over de detaljer, der ikke egnede sig for hendes ører, men nød hvordan der var kælet for de flotte billeder og sansninger i teksten, også dem, der ikke var uhyggelige, men bare indtryk, der var præcis opfattet og beskrevet.

Den slags findes faktisk slet ikke i børne- og ungdomslitteraturen, slog det mig. Desværre. Der er langt mellem guldkornene, og det vi voksne måske synes er guldkorn, kan være tung kost for en 10 årig. Ligesom jeg også hellere selv vil se amerikansk action lørdag aften end Kieslowski!

Men så længe de selv læser bøgerne - og bliver ved med at læse dem, synes jeg de skal have deres dårlige smag i fred. Om det så er "Emmy" bøgerne (som virkelig heller ikke vil ret meget litterært set) eller Nancy Drew.

Skrevet af Anobis (08-12-2015 kl. 10:00)

GRAVIDA - gratis magasin til dig

Få GRAVIDA helt gratis - magasinet med alt om den positive graviditet og fødsel.

MIN BABY - gratis magasin til dig

Få MIN BABY helt gratis - magasinet med alt om det bedste vi har.

DIT BARN - gratis magasin til dig

Få DIT BARN helt gratis - magasinet med alt om de skønne unger.

© 1999-2026

Annoncering | Kontakt os | Om Netbaby | Generelle forbehold | Link til Netbaby | Index A-Å | Presse

Besøg også: Gravida.dk | Minbaby.dk | Ditbarn.dk | Facebook