Dårlig motorik medfører problemer senere Børn, der ikke kan sidde uden hjælp, kravle og holde på ting efter 9 måneder, får sværere ved at klare sig i skolen.
6814
Babyer, der ikke når afgørende udviklingsmæssige milesten som at kunne kravle, sidde uden hjælp og holde genstande med fingrene i en alder af 9 måneder, har meget større risiko for at måtte kæmpe i skolen senere i livet. Det viser en omfattende ny britisk undersøgelse.
The Millennium Cohort Study har fulgt omkring 15.000 børn, og her falder de, der i en alder af 9 måneder har været sene til at udvikle deres motoriske evner, oftere bagud i deres vidensmæssige udvikling og opfører sig oftere dårligt som 5-årige.
Forskerne har vurderet den sproglige udvikling gennem en række ordforråds- og billedtests og derefter sammenlignet resultaterne med vurderinger fra tidligere år.
Det viser sig, at de 5-åriges resultater i høj grad hænger sammen med deres grov-motoriske evner såsom at kravle og finmotoriske evner som for eksempel at holde ting med deres fingre i en alder af 9 måneder.
Forskerne fandt også frem til, at børn, der blev læst for hver dag som 3-årige, havde god mulighed for at blomstre i en række fag, når de startede i skole.
Børn, der i en alder af 9 måneder, ikke havde nået 4 afgørende milesten i udviklingen af grovmotorikken - nemlig at sidde uden hjælp, kravle, stå og tage deres første skridt - befandt sig ifølge undersøgelsen til gengæld væsentligt under gennemsnittet i de sproglige tests, børnene fik foretaget 4 år senere.