Den britiske undersøgelse "Little Miss Fashionista" viser, at mere end en tredjedel af alle engelske børn ejer et stykke designertøj, inden de fylder 2 år.
Versace, Fendi, Burberry, Paul Smith, Lanvin, Sonia Rykiel og mange andre er med på bølgen. Gucci har en særlig linje for babyer og børn og bruger popstjernen og skuespilleren Jennifer Lopez og hendes unger som blikfang i reklamer.
Ifølge undersøgelsen siger 25 procent af engelske forældre, at de føler skyld, hvis de ikke køber den nyeste mode til deres børn.
39 procent forklarer, at de anser det som deres pligt at holde barnet up to date med modetøj, mens 36 procent frygter, at deres børn bliver drillet i skolen, hvis de ikke har det rigtige tøj på.
Særligt i England og Sydeuropa har børnetøj længe haft et mere forfinet eller voksent udseende, end vi normalt ser længere nordpå.
Den franske kæde Bonpoint, der også har en afdeling i København, har siden 1975 fokuseret på "smart og glamourøst børnetøj i afdæmpede farver", som det hedder på firmaets hjemmeside. Ved supermodellen Kate Moss' nylige bryllup var brudebørnene i Bonpoint.
"Briterne elsker at klæde børn som små voksne, som vi kender det fra kostskoleuniformer. Danske børn er typisk mere funky og afslappede", siger trendchef Ulla Skjødt fra Dansk Mode & Textil.
Hun vurderer, at den nye bølge med designertøj til de yngste endnu har et lille publikum i Danmark. Det er de færreste 2-årige, der får en dobbeltradet trenchcoat fra Burberry til 2.000 kroner eller et par badebukser i samme mærke i størrelse 4 år til 500 kroner.
Ifølge undersøgelsen bruger engelske forældre næsten 6.000 kroner om året pr. barn til tøj, og 6 procent af forældrene bruger op til 12.000 kroner om året på et enkelt barns påklædning.
2/3 af de interviewede forældre fortæller, at børnetøjet kun har været på en enkelt gang, og halvdelen af forældrene indrømmer at have købt ting til børnene, som aldrig er blevet brugt.
Hvad er det dyreste tøj, du har købt til dit barn? Skriv en kommentar herunder.
Kilde: Politiken
06-08-2011

|