Evnen til at kommunikere De fleste børn lærer at kommunikere for at få opfyldt et behov eller for at etablere og vedligeholde social kontakt.
3544
For at kunne kommunikere skal man både have evnen til og ønsket om at udveksle idéer og følelser med andre. De fleste børn lærer at kommunikere for at få opfyldt et behov eller for at etablere og vedligeholde social kontakt.
Babyer kommunikerer fra deres første levedag med lyde (ved at græde, gurgle, pludre eller hvine), med ansigtsudtryk (ved øjenkontakt, ved at smile eller skære ansigter) og med fagter/kropsbevægelser (slå ud med arme og ben af fryd eller fortvivlelse).
Babyer fortsætter med at udvikle deres evne til at kommunikere, når deres anstrengelser belønnes ved den rigtige respons på rette tid. Ved at være særlig opmærksom på kvaliteten af den interaktion, vi har med vores børn, kan vi hjælpe med til at udvikle børnenes sprog og deres vilje og evne til at kommunikere.
Tal med og lyt til dit barn
Når du taler med dit barn, skal du give det tid til at svare. Sørg for øjenkontakt i barnets højde, mens du venter på svaret. Dette vil signalere et ønske fra dig om at høre, hvad barnet har at sige. Barnet vil dermed bedømme sig selv som god til at kommunikere og vil blive opmuntret til at fortsætte med at udvikle denne færdighed.
Lad barnet forstå, at følelser er OK
Der er meget større chance for, at børn vil dele deres følelser og idéer med os andre, hvis de på forhånd ved, de ikke vil blive kritiseret for det. Du kan lægge vægt på budskabet ved at bruge barnets egne erfaringer, men du kan godt være uenig i barnets opførsel. For eksempel: "Jeg ved godt, du er bange for at sove alene, men du bliver nødt til at blive i din seng nu. Skal jeg spille lidt stille musik for dig?". Eller: "Jeg ved godt, du er vred, men du må ikke kaste med klodserne. Her er en pude, du kan slå på i stedet".
Hjælp dit barn med at udvikle et følelses-ordforråd
Giv barnet ord til at sætte på følelserne. "Du er ked af det, fordi far et gået". Husk, at for barnet er følelser ikke gode eller dårlige - de er der bare. Sommetider er forældrene bange for, at hvis de giver en følelse et navn, vil det få den til at eskalere. Det er imidlertid lige modsat. Hvis barnet har en fornemmelse af, at følelser er i orden, kan det ofte lede til løsning af problemet, så barnet kan komme videre.
Samtale skal integreres i de daglige aktiviteter
Tal med din baby, mens du skifter ble, under måltiderne og ved sengetid. Så snart babyen kan tale, kan du skabe et ritual, hvor I begge fortæller om noget, der i løbet af dagen fik jer til at føle jer ked af det, vred, bange og/eller glad. Andre børn skal du måske stille spørgsmål til om, hvordan deres dag har været, for at få barnet til at tale om det. I kan også fortælle hinanden om noget, I hver især har lært den dag.
Læs, læs, læs!
Sæt jer hyggeligt sammen i en stol for en stille stund med en bog. Når barnet bliver gammelt nok, bør du opmuntre det til at vende siderne i bogen og til at pege på det, I læser om. Spørg de lidt større børn om, hvad figurerne mon føler, og snak om, hvad der mon nu sker. Lad barnet selv vælge den bog, I skal læse. Jo mere barnet selv bestemmer, og jo mere interesse det viser for læsningen, jo mere opmærksomt vil han/hun lytte, og dermed bliver det en sjovere aktivitet for jer begge. Og husk, når du læser med dit barn, lærer det meget mere end boglig viden. Barnet lærer, at du sætter pris på hans/hendes interesser og valg af bog, men også at du elsker ham/hende, og at du godt kan lide, at I sidder tæt sammen. Undersøgelser har vist, at mennesker der læser bøger livet igennem, er dem, der som børn simpelthen fandt læsning en behagelig oplevelse, hvor det faktiske indhold af det læste var en mindre vigtig faktor.
Forklar hvad du laver
Fortæl barnet, hvad du laver og hvorfor, efterhånden som du når til de forskellige daglige rutiner. Dette vil hjælpe dit barn med at forbinde ord med de ting og handlinger, der sker i barnets verden. "Jeg vasker op. Jeg hælder den lyserøde opvaskesæbe ned i det varme vand". Forklar mens I leger sammen: "Du samlede den blå bog op. Bum. Du tabte den ned i spanden". Eller fortæl, hvad du laver, mens du skifter og mader barnet. "Nu putter jeg dig ned i badekarret. Nu bliver dine ben, din mave og dine arme helt våde. Din gummiand får sig også et bad, se den svømmer".
Sæt ord på dit barns aktiviteter
"Du børster håret på din dukke. Dukkens hår er sort. Nu putter du dukken i seng". Dette giver barnet et sprog at sætte på dets handlinger. Din interesse for og opmærksomhed på, hvad barnet laver, fortæller også dit barn, hvor vigtig han/hun er for dig. Efterhånden som dit barn får et større ordforråd, så udvid de sætninger, barnet siger. Hvis barnet siger: "Klodsen faldt", kan du sige: "Ja, du tabte klodsen. Den faldt ned på gulvet med et ordentligt bang".
Lad barnet bruge sin fantasi i legen
Børn udtrykker ofte deres følelser mere frit, når de leger, de er en anden. Det kan måske føles tryggere at tale om bamsens følelser end om sine egne. Børn kan også snakke i legetøjstelefonen til de mennesker, de savner, eller hvis de vil deltage, når du taler i telefon.
Ordrer skal være enkle og entydige
Når du beder dit barn om at gøre en ting, skal du gøre det kort og klart og tilpasset barnets alder og evner. Et barn på 1 år kan kun forstå 1-trins anvisninger såsom: "Hent bolden". Når barnet bliver ca. 18 måneder, kan du bruge 2-trins anvisninger som: "Gå ind på dit værelse og hent skoene". Sørg altid for, at du har barnets opmærksomhed først ved at sige barnets navn højt eller blidt røre ved barnet, mens du ser direkte på det i barnets øjenhøjde. Du kan bede et lidt ældre barn om at gentage, hvad du bad om for at sikre dig, at barnet hørte og forstod budskabet.
Giv dit barn respons
Dit barn forventer respons på sine fagter, udtryk og lyde. Når din baby rækker armene ud mod dig, så tag ham op, kys ham og brug enkle ord: "Vil du op!" Når din lille pige pludrer, så lav lignende lyde tilbage til hende. Når din søn stirrer på dig, så sørg for at få øjenkontakt og snak med ham. Disse umiddelbare og direkte former for respons fortæller din baby, at dens kommunikation er vigtig og effektiv. Dette vil opmuntre barnet til at fortsætte med at udvikle disse færdigheder.
Vær et godt eksempel
Dit barn holder meget nøje øje med dig. Hvis du taler til andre med venlighed og respekt, vil barnet efter al sandsynlighed gøre det samme og tillægge sig din måde at være på overfor andre. Han vil også bruge dit tonefald, når han bliver mere verbal. Samtidig, når du viser, at du venter denne form for respektfulde kommunikation fra andre, vil du forme barnets forventninger til at blive behandlet ligesådan.