Sund mad til alle børnehavebørn Pædagogernes fagforening BUPL er imod regeringens forslag om at indføre brugerbetalte madordninger i landets børnehaver.
3183
Pædagogernes fagforening BUPL finder det grundlæggende positivt, at der stilles forslag om at tilbyde mad til børnene i landets børnehaver.
Madordninger har historisk været et fundamentalt princip i dagtilbud, men vel og mærke for alle børn. Desværre har madordningerne gennem en årrække været et besparelsesobjekt i stort set alle kommuner, og i dag er det således de færreste institutioner, der har madordninger.
For BUPL er det afgørende, at en madordning kommer til at gælde for alle børn. Socialministeriet angiver i de almindelige bemærkninger til forslaget, at baggrunden for lovforslaget bl.a. er kommuneaftalen for 2003, hvor det var en forudsætning for ordningens indførelse, at "madordningen omfatter alle børn i den enkelte børnehave".
BUPL er uforstående overfor, at regeringen nu tilsyneladende har givet køb på denne forudsætning. BUPL vender sig derfor imod det konkrete forslag, idet BUPL finder det både socialt skævvridende, og lodret i modstrid med regeringens samlede udmeldinger om at skærpe initiativerne for at bryde den sociale arv.
BUPL nærer herudover en bekymring for, at forslaget vil få negative konsekvenser for de kommuner, der allerede har madordninger. Forslaget vil tilskynde disse kommuner til at finansiere tilbuddet som en ekstra udgift for forældrene.
BUPL finder herudover, at det er modstridende, når der henvises til regeringsudspillet fra september 2002, "Sund mad hele livet", hvor et af indsatsområderne er at give muligheder for at spise sundt. BUPL må konstatere, at strategien om sund mad hele livet åbenbart ikke gælder for børn af økonomisk dårligt stillede forældre.
Pædagoger vil kunne blive stillet overfor at skulle "administrere" en ordning, hvor et flertal af børnene deltager i en madordning, mens enkelte andre børn er henvist til at spise deres medbragte mad. De børn, der ikke deltager i madordningen, vil være sat uden for et fællesskab, og det vil stride mod grundlæggende pædagogiske og sociale spilleregler.