Pladsanvisningen i København lukker telefonen Indsatsen for at løse problemerne for de ca. 600 børn, der risikerer at stå uden et pasningstilbud til sommer, går nu ud over servicen.
5100
Indsatsen for at løse problemerne for de omkring 600 børn, der risikerer at stå uden et pasningstilbud til sommer, går nu ud over servicen til de bekymrede forældre.
Frem til den 6. oktober indskrænkes telefontiden på Pladsanvisningen i København med 9 timer om ugen.
"Telefonerne vil være åbne i de timer på dagen, hvor vi mener, at forældrene bedst vil have mulighed for at ringe, hvis de har spørgsmål", siger familie- og arbejdsmarkedsborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF).
Hensigten med at begrænse telefontiden er at sikre, at pladsanviserne kan koncentrere sig om at skaffe pladser.
Sideløbende med indskrænkningen af telefontiden har daginstitutionerne fået en skriftlig orientering fra familie- og arbejdsmarkedsforvaltningen om den aktuelle status på Pladsanvisningen og behovet for pladser.
I brevet bedes institutionerne henvise forældre, der ringer, til Pladsanvisningen og kommunens hjemmeside med oversigt over ventelister. Det skal ifølge kommunen forhindre, at forældrene får oplyst forskellige ventetider af Pladsanvisningen og daginstitutionerne.
I dag er det tidspunktet, hvor barnet bliver skrevet op, der afgør dets placering på ventelisten. Forældrene kan skrive deres børn op til to institutioner, men for at løse de akutte problemer bliver der nu oprettet en generel venteliste, hvor forældre kan skrive deres barn op til den først ledige plads i alle institutioner.