Forældre må vente med overblik over ventelisterne Forældre i København kan stadig ikke få at vide, hvor lang ventelisten til de enkelte institutioner er. De fleste ringer forgæves til pladsanvisningen.
4061
Den seneste tid har der været megen kritik af kaotiske forhold i pladsanvisningen i Københavns Kommune.
Telefonisk er det næsten umuligt at komme igennem. I gennemsnit besvares kun 3 af 10 opkald, viser tal fra Arbejds- og Familieforvaltningen.
"Har man tid til at møde personligt op, er der sjældent mere end 5-10 minutters ventetid", siger pladsanvisningens afdelingsleder Thor Larsen, som dog erkender, at der enkelte dage har været længere ventetid.
"Kaos er et forkert ord at bruge, for det betegner, at vi ikke har styr på tingene. Det har vi. Vi har bare usandsynlig travlt", siger han.
Travlheden har skabt stor frustration hos mange af kommunens forældre. Alle børn på venteliste skal genopskrives i det nye system, og det tager tid. Aktuelt er 1.500 børn stadig ikke overført.
Det betyder, at pladsanvisningen ikke har overblik over, hvor lang ventelisten er til hver enkelt institution. Derfor ved forældre heller ikke, hvor lang ventelisten er, når de skriver deres børn op.
Forældre kan ifølge den nye ordning skrive deres børn op i to institutioner. Ønsker man derefter at skifte institution, kommer man bagest på den nye venteliste.
Afdelingsleder Thor Larsen erkender, at pladsanvisningen ikke kan oplyse ventelisternes nøjagtige længder. Han forventer, at alle børn er tastet ind, og pladsanvisningen er up-to-date senest midt i april.