Venskaber mellem børn skal støttes Pædagoger bør i højere grad være aktive og sørge for, at nytilkomne børn i institutionen kommer ind i varmen og ikke overlades til sig selv.
3303
Et stort flertal af alle danske børn skifter institution og pasningsordning en eller flere gange, før de når børnehaveklassen.
Om skiftet bliver en succes eller ej, afhænger langt hen ad vejen af den pædagogik, der føres i de enkelte børnehaver.
"Børn har som regel ingen problemer med at skifte institution. Det afgørende er, om de voksne skaber et varmt og indfølende klima og er opmærksomme på, at nye børn i flokken bliver inddraget fra starten", siger mag. art. i psykologi Sven Thyssen.
Sammen med Trine Juul Hansen fra Danmarks Pædagogiske Universitet har han studeret en gruppe børns overgang fra en institution til en anden.
Det varierer meget, hvor aktivt pædagogerne deltager i integrationen af nye børn i landets 2.563 børnehaver og 1.812 aldersintegrerede institutioner.
Nogle steder mener de ansatte, at det er op til børnene selv at skabe kontakter, og jo før de lærer de barske sociale spilleregler at kende, desto bedre.
Andre går aktivt ind og er medspillere og inddrager de nye børn i institutionen og taler med de "gamle" børn om, hvordan det er at være ny, og hvor dejligt det er at nogen leger med én.
Sven Thyssens undersøgelse tyder på, at det er sidstnævnte fremgangsmåde, der giver de mest succesfulde institutionsskift.